Kunst in het open landschap

Polder op zijn best

‘En boven de polder de hemel’ duurde gelukkig 24 uur lang.
Was de Wijkermeer zaterdag 7 oktober grijs, winderig en nat,
die zonnige tweede dag maakte alles goed.
De blauwe wolkenluchten, het heldere licht en de
vijftien tentoongestelde kunstwerken toonden de polder
zondag op zijn best. Hele stoeten wandelaars trokken over
de drie middeleeuwse dijken, langs de weilanden en akkers,
het hightech gascompressorstation en het
parkachtige golfbaanterrein.
In de nachtelijke uren waren het vooral de diehards die
de polder in trokken. Deze enkelingen of kleine groepjes werden dan ook wel beloond. De volle maan verlichtte alle kunstwerken. Met name die op de Nieuwendijk, ook wel Het Rechte End,
staken af tegen de donkere lucht.

‘En boven de polder de hemel’
– van Stichting Kunst & Cultuur Beverwijk in de Wijkermeerpolder – begon zaterdagmiddag om 16 uur en eindigde zondagmiddag
stipt om 16 uur.
Nog voor de schemering intrad waren alle kunstwerken,
zelfs de grote camera van Rob Sweere, de ‘veertjes’ van
Egied Simons en de openklappende doos van Liesbeth
van Woerden ingepakt, opgeruimd en verdwenen. Alleen de grastekeningen van Olivier Rijcken op het land van
Brakenhoff zijn nu nog steeds te zien. Net zo lang tot het
groeiende gras de boel weer heeft overgenomen.
Het is alsof ‘En boven de polder de hemel’ een hallucinatie was. Maar wel een zinsbegoocheling die blijvend effect heeft gescoord, want de meest gehoorde opmerking van dit weekend was:
‘Nooit geweten dat de polder zo dichtbij ligt en zo mooi is.’

Foto: Marita Visser.
Zicht op de Groenedijk met werk van Egied Simons
Veren in NL polder foto Marita Visser